صفحه نخست / دسته‌بندی نشده / پایتون و رویکردهای مهم آن

پایتون و رویکردهای مهم آن

پایتون و رویکردهای مهم آن

پایتون و رویکردهای مهم آن با وجود آنکه استایل‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای برنامه‌نویسی وجود دارد، اما یکسری قواعد نیز هستند که توسط اکثریت افراد در حوزه برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند. هدف این قواعد آن است که بتوانند تجربه یکسان‌تری را برای برنامه‌نویسان مختلف ایجاد کرده و سازگاری منطقی بوجود بیاورند. منظور ما این نیست که برنامه‌نویسان برای داشتن یک خروجی همواره از یک منطق استفاده کنند، منظور ما این است که توسعه‌دهندگان از یک ساختار و قالب مشخص در کدنویسی استفاده کنند. حالتی که اغلب افراد با آن آشنایی داشته باشند.

پایتون و رویکردهای مهم آن

منظور ما از بهترین رویکردها در عنوان این مقاله، پیشنهاداتی است که برای نوشتن یک برنامه می‌تواند توسط یک برنامه‌نویس روی برنامه اعمال شود. اینکار باعث می‌شود که زبان مشترکی بوجود بیاید که در آن اکثریت برنامه‌نویسان می‌توانند از سینتکس برنامه متوجه خروجی‌ها شوند. 

استفاده از قواعد ثابت برنامه‌نویسی به یک تیم این کمک را می‌کند تا بتوانند از کدهای همدیگر متوجه شده و بهتر همکاری‌های لازم را در جهت ادغام و ویرایش کدهای یکدیگر انجام دهند. از طرفی دیگر این موضوع برای خودتان نیز مفید است. تصور بکنید که بعد از مدت‌ها سراغ یکسری کد قدیمی می‌روید، اگر از الگوی ثابت در آن استفاده نکرده باشید ممکن است درک کردن قسمت‌های مختلف آن برای‌تان کمی مشکل باشد. اما در صورتی که یک اصول و قواعد ثابت را برای کدنویسی تعیین کرده باشید این مشکل حل می‌شود.

حال در این مطلب قصد داریم در ارتباط با بهترین رویکردهایی صحبت کنیم که به عنوان یک برنامه‌نویس پایتون می‌توانید در کدهای‌تان پیاده‌سازی کنید.

بررسی کردن تمام رویکردها برای یک مطلب بسیار طولانی خواهد بود. به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم تا ۶ مورد از مهمترین آن‌ها را در این مطلب بیان کنیم.

۱. پیروری از قواعد درست برای نام‌گذاری

۱- نام‌گذاری بایدکوتاه و توضیحی باشد. به این صورت که در کمترین مقدار ممکن بیشترین معنا را تولید کند. همچنین در نام‌گذاری باید سرراست و واضح باشید:

مثال نامناست: my_variable، x، list_for_stroing_word_counts

مثال مناسب: row_dict، product_id، word_counts

۲.  در پایتون متغیرها را باید با کلمات کوچک نامگذاری کنید و برای جدا کردن هر کلمه از _ استفاده نمایید. درست مانند مثال‌هایی که در قدم اول نشان داده شدند. از طرفی دیگر اگر متغیرهای شما عمومی نیستند از علامت _ قبل از نام متغیر استفاده کنید: _private

۳. در پایتون معمولا از ثابت‌ها استفاده نمی‌شود اما در صورت استفاده آن ها را با کلمات بزرگ بنویسید. برای مثال PRODUCT_ID

۴. توابع را نیز درست مانند نام متغیرها با کلمات کوچک نوشته و البته برای جداسازی از _ استفاده کنید.

۵. از آنجایی که پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا است از کلاس‌ها استفاده بسیاری می‌شود. برای نام‌گذاری کلاس‌ها اولین حرف هر کلمه را به صورت بزرگ بنویسید برای مثال: UserRegisterationClass

۶. برای نام گذاری ماژول‌ها و پکیج‌ها بهتر است از یک کلمه استفاده کنید اما در صورت استفاده از دو کلمه آن را با _ از هم جدا کرده و بهتر است تمام کلمات آن نیز به صورت کوچک نوشته شود.

۲. راهنمای PEP 8

توسعه‌دهندگان جامعه پایتون متوجه شدند که حتی با وجود قرار دادن یکسری قواعد کلی باز هم توسعه‌دهندگان کدها را به صورت‌هایی متفاوت از همدیگر می‌نویسند. این موضوع باعث ناسازگاری در کدها می‌شد.

در چنین شرایطی بود که توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند تا یک راهنمای استایل منحصر به فرد را برای پایتون بنویسند. این کار باعث می‌شد که تا جای ممکن کدها از یک استایل یکپارچه بهره بگیرند. این استایل منحصر به فرد PEP 8 نام گرفت که در حال حاضر نیز در مستندات رسمی پایتون موجود است.

لیست باید‌ها و نبایدهایی که در این استایل ذکر شده بسیار زیاد است. ما در اینجا سعی می‌کنیم چند مورد از آن‌ها را بیان کنیم.

قواعد PEP 8

کناره‌گذاری یا Indentation: قبل از آنکه پایتون مسئله indentation را برای نوشتن بلاک-کدها ارائه کند، از این حالت تنها برای خوانا‌تر کردن کدها استفاده می‌شد. اما در زبان پایتون فارغ از زیباسازی کدها این موضوع برای بلاک بندی توابع، شرط‌ها، کلاس‌ها و… استفاده می‌شود. یکی از مشکلات اصلی که توسعه‌دهندگان مختلف داشتند این بود که از تعداد متفاوتی space و یا tab برای کناره‌گذاری استفاده می‌کردند. به همین دلیل در کدها یک حالت ناسازگاری بوجود آمد. PEP 8 در بیانیه خود گفته که برای کناره‌گذاری از ۴ space استفاده کنید. همچنین ذکر کرده که بهتر است استفاده از tab را متوقف کنید. اگر در اسکریپت‌های پایتونی خود برای یک کناره‌گذاری از ترکیب این دو حالت استفاده کنید با خطا مواجه خواهید بود. 

آخرین اخبار برنامه نویسی در آموزش php

مطالب مرتبط